سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهزیستی و دولت تدبیر و امید

نامه 200 مددکار اجتماعی به ربیعی در خصوص مدیریت در بهزیستی

 

جناب آقای دکتر ربیعی

وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

با سلام و احترام

آن چه که در حوزه اجتماعی به ویژه آسیب های اجتماعی مشاهده می شود وجود مثلث سیاهی است(سه ضلع) که به تولید و باز تولید آسیب های اجتماعی کشور در طول سال ها پرداخته و همچنان به گسترش سیاهی خود ادامه می دهد:


-         نبود مدیران متخصص

-        فقدان پول و سرمایه در حوزه اجتماعی

-        نبود متولی قانونی درحوزه اجتماعی

این مثلث سیاه باید با مثلث آبی جایگزین گردد :

-         انتصاب مدیران متخصص

-        تزریق پول و سرمایه

-        معرفی متولی رسمی حوزه اجتماعی

واقعیت این است که در کار اجتماعی متغیر زمان تعیین کننده است . وقتی در جامعه با سکته قلبی اجتماعی روبرو هستیم ، خدمات اورژانسی در حداقل زمان می بایست ارائه شود . سرعت و شتاب آسیب ها سریع است و آهنگ مدیران ما در کنترل آن بسیار کند !! و لاجرم پر کردن این شکاف سخت هزینه بر است!
آقای دکتر نگاهی مختصر به عملکرد پزشکان محترم !!! در حوزه معاونت اجتماعی ، دفتر آسیب های اجتماعی و دفتر زنان بهزیستی کل کشور ( و بعضاً در سلسله مراتب پایین تر مدیریتی استان ها هم همینطور ) کارنامه قابل قبولی را ارائه نمی دهد که اگر تمایلی باشد دلایل آن مشروحاً تقدیم می گردد.

دوستان مذکور می توانند انسان های خوب ، محترم و توانمندی باشند اما در حوزه تحت مدیریت شان توانمندی لازم را نمی بینیم چرا که برای این حوزه تربیت نشده و تحصیلات مرتبط نداشته اند.

جهان بسوی تخصص پیش می رود ، با داشتن افراد متخصص اجتماعی چرا بر حفظ پزشکان بر مدیریت حوزه اجتماعی اصرار می شود؟ بهای این عدم تناسب را فرزندان ما ، جوانان ، زنان بی سرپرست ، دختران فراری ، کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست و تهیدستان پرداخت خواهند کرد که جبران آن در بستر زمان هزینه های بس سنگین در پی دارد و خواهد داشت.

نقدی که بیان می گردد به معنای نادیده گرفتن آن دسته از مدیران زبده و فعال بهزیستی که با تمام توان علمی و اخلاقی شان به ارائه خدمات می پردازند نیست . برعکس سپاسگزار زحمات آنان هستیم.

 آقای وزیر اگر سؤال و نقد می کنیم ، به فرموده آقای رییس جمهور پرسشگری و نقد حق همه است و هیچکس معصوم نیست . جامعه زنده جامعه ای است که اهل فکر و دردمندان آن مطالبه گر باشند . ما از جایگاه کارشناسان و متخصصین اجتماعی صحبت می کنیم و همینطور به عنوان فرزندان این سرزمین که احساس مسئولیت دارند.

تقاضا داریم دستور تغییرات جدی در این عرصه را صادر و جانشینانی انتصاب فرمایید که چهار متغیر:

-         مدرک تحصیلی مرتبط

-        تجربه کاری مرتبط

-        خلاقیت اجتماعی

-        انگیزه کار

در این حوزه سخت را داشته باشند.

 

 

                                                                                                   با احترام

                                                                                  جمعی از مددکاران اجتماعی کشور

مطالب فوق برگرفته از وب سایت تخصصی مددکاران اجتماعی ، مورخ 10/3/93 و به ادرس زیر می باشد: http://www.a-sasw.com .

نظر وبلاگ در خصوص مطالب فوق(وبلاگ حاضر تابع قوانین رسمی کشور و معتقد به رعایت اخلاق حرفه ای بوده و قصد توهین یا هجمه بر هیچ فرد ، گروه و یا سازمانی را نداشته و حق سازمان بهزیستی و هر ذی نفع حقیقی و حقوقی دیگری برای ارسال جوابیه و ارایه هرگونه توضیح مستند با در نظر گیری قوانین و رعایت اصول اخلاقی محفوظ است . انتخاب و تشریح اخبار خاص نیز در راستای اصلاح انحرافات ، کج روی ها، کاستی های احتمالی و موارد همانند صورت پذیرفته و توسعه و تقویت حوزه بهزیستی و خدمات رسانی و خدمات گیری حرفه ای ، مد نظر دست اندرکاران وبلاگ می باشد ):  

 

در کمتر از چند هفته از صدور حکم ابقای همایون هاشمی برای سازمان بهزیستی کشور، شاهد انواع اعتراضات رسمی و غیر رسمی از طرف نهادها و انجمن های فعال، همچنین افراد حقیقی و حقوقی معترض در حوزه بهزیستی می باشیم و این موردی است که وزیر محترم الزاما باید بدان توجه خاص داشته باشد . چرا که هدف اصلی انتخاب ایشان ساماندهی و ارتقا خدمات رسانی بوده و الزام وظیفه ای ایشان غیر از این حکم ننموده و حتی در صورت قصور ، باید پاسخگو باشند.

از طرف دیگر، هر چند نامه فوق به شیوه ای مودبانه و با رعایت اصول حرفه ای تهیه شده اما مطالبات خاصی را مدنظر قرار داده و خواستار شده است . از طرف دیگر ، نباید از نظر دور داشت که اعتراضات زیادی به حکم ابقا آقای همایون هاشمی وجود داشته و دارد. بدلیل متهم نشدن به کارشکنی، حسادت و به قول بعضی ها عقده گشایی (لفظی که بشدت زیبنده رفتار و کردار بی تقوا و غیر متعهدانه خودشان است) و در کل رعایت آداب حرفه ای، در شرایط حاضر وبلاگ، اقدام به دامن زدن به موضوع ننموده و تمکین کننده به نظر وزیر محترم تعاون ،کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.                   یا علی